ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سمنان

منو

ضرورت بازسازی اماکن متبرّکه با وجود فقر در جامعه

ضرورت بازسازی اماکن متبرّکه با وجود فقر در جامعه و پاسخ به شبهات

نه تنها دلایل عقلانی فراوانی برای این موضوع وجود دارد بلکه دستورات ائمه هدی علیهم السلام نیز در این زمینه فراوانند، برای روشن شدن هرچه بهتر موضوع پاسخ کامل را مطالعه نمایید.

ضرورت بازسازی اماکن متبرکه با وجود مشکلات مالی جامعه چیست؟

  • «آیا درست است که برای بازسازی، توسعه و زیباسازی اماکن متبرّکه هزینه کنیم؟ آیا بهتر نیست به جای این گونه هزینه‌ها، پول (پول مردم) را صرف بهبود وضعیت مستمندان کنیم؟»

 این سؤال‌ها و سؤال‌هایی از این نوع، هر ازچند گاهی از گوشه و کنار به گوش می‌رسند. در این نوشتار کوتاه، سعی بر آن است که این موضوعات، به اجمال، بررسی شوند.

پیش از پرداختن به بحث فوق، لازم است تأکید شود که در اینجا هزینه نمودن برای ریشه ­کنی فقر، انکار نمی­گردد، بلکه کمک به مستمندان، از نگاه تمامی مسلمانان و شیعیان عملی پسندیده و بلکه موکّد است. بسیاری از افرادی که پول خود را صرف هزینه ­های مقابر اولیای دین می­کنند، کمک­های شایانی نیز به افراد تهی­دست می­نمایند. مطالبی که در ادامه مایل به بیان آن هستیم، در اثبات پسندیده بودن هزینه­ های صرف شده برای حرم­های شریفه، در کنار کمک­های مادی و معنوی به افراد مستمند است.

پیش از صحبت دربارۀ خوبی و یا بدی این مسأله، لازم است روشن شود که محل استحصال هزینه‌های فوق از کجاست. غالباً افرادی که اینگونه سؤالات را مطرح می‌نمایند، با اشاره به اینکه این هزینه‌ها توسّط «ستاد بازسازی عتبات عالیات» صورت می‌گیرد، برداشت آنها را از محلّ بیت المال می‌دانند. این که آیا همگی این مخارج توسّط این ستاد صورت می‌گیرد یا خیر، و اینکه آیا تمام درآمد این ستاد از محل بیت المال (مالی که متعلّق به مردم ایران است) می‌باشد یا خیر، نیازمند بررسی‌های جداگانه‌ای هستند که در این نوشتار نمی‌گنجد؛ امّا می‌توان به صورت کلّی بیان کرد که:

 «مال متعلق به شخص دیگر، بدون رضایت او قابل هزینه کردن نیست.»

 این جمله مورد اتّفاق در بین تمامی افراد متشرّع به دین اسلام است و یقیناً افرادی که در کار بازسازی و زیباسازی اماکن متبرّکه دست اندر کار هستند از این گروهند. حال اگر اثبات شود که گروهی مال دیگران را بدون اجازۀ آنها هزینه می‌کنند، این کار آنها محکوم است.

در مقابل باید توجّه داشت، در صورتی که محلّ درآمد ستاد بازسازی و موارد مشابه آن، از محل نذورات مردمی باشد که به نیّت بازسازی و زیباسازی این اماکن اهدا شده‌اند-که معمولاً نیز اینچنین است- هزینه کردن این اموال، جز برای این منظور، غیر مشروع و حرام است!

علاوه بر تمامی این مطالب، ذکر این نکته نیز مهم است که امروزه در جوامع مدنی، اکثریت مردم حقّی را برای دولت در خصوص هزینه نمودن منابع تحت اختیارش در مصارف عمومی قائلند. با توجّه به این نکته و همچنین در نظر داشتن جمعیت چند ده میلیونی زوّار ایرانی که سالانه به زیارت حرم­های شریف می­روند، می­توان نتیجه گرفت که حتّی اگر از منابع مالی تحت اختیار دولت نیز در این زمینه خرجی متناسب با تعداد افراد زائر صورت گیرد، از دید بسیاری از مردم معقول است.

آیا این اقدامات ستادبازسازی عتبات (توسعه حرمین شریف یا بازسازی حرمین شریف)ریشه قرآنی دارد؟

پاسخ جچت الاسلام قرائتی به سوال فوق :

“تعاونوا علی البرّ”، یعنی تو این “برّ” کمک کنید ؛ “بر”یعنی سایبان درست کنید که زوار اذیت نشوند،آب خنک بگذارید،فرش بگذارید ،این ریشه صحن سازی در قرآن است.چون زیارت قبور را شیعه و سنی همه “برّ” می دانند یعنی کار نیک و خدا در قرآن می فرماید: “تعاونوا علی برّ”در این کار نیک کمک کنید یعنی اگرهواپیما، بلوارباشد زوار زیاد میشوند،اگر جاده نباشد، امنیت نباشد ،وسیله نباشد زوارکم میشوند.هر کاری بتوانیم انجام بدهیم که رفاهیات زوار را تامین کنیم؛

بیرون از مدینه در روستایی که مسجد شجره قرار دارد ؛که حضرت امیرالمومنین (ع)با دست خودشان چاههایی حفر کردند .وامروز هم که این آب این چاه  را بسته بندی می کنند، بر روی آن می نویسند :”آبار علی”،آبار جمع (بیر)به معنی چاه ،چاه ها یی که حضرت علی(ع) با دست های شریفشان   حفر کردند. حضرت امیر(ع) ۱۴۰۰ سال پیش برای زوار مکه چاه حفر کردند، برای حاجی ها چاه را وقف کردند ،این ها زوار خانه خدا هستند .ما برای زوار امیر المومنین(ع) ، کربلا،کاظمین و سامرا صحن و شبستان یا حتی هتل وفرودگاه بسازیم، قطار راه بیندازیم هرچی امکانات رفاهی بیشتر باشد ، که زوار زیاد شوند،این مسئله که زیارت اهل قبور “برّ”میباشد وخداوند در قرآن می فرماید “تعاونو علی البرّ” محقق می شود.

جمع بندی نظرات مراجع عظام در خصوص بازسازی عتبات عالیات

 یکی از سؤالاتی که در این زمینه از مراجع پرسیده‌ایم و پاسخ ایشان را ذکر می‌کنیم:

با سلام

آیا هزینه کردن برای ساخت ضریح هایی از طلا و نقره برای حضرات اهل بیت (علیه السلام) در شرایطی که بسیاری از شیعیان و حتی غیر شیعیان در مخارج روزمره ی خود مانده اند درست است؟

لطفاً کامل توضیح دهید چون این بحث در فضای مجازی به صورت شبهه و سوال بسیار مطرح شده است مخصوصاً بعد از رونمایی از ضریح جدید سیدالشهدا علیه السلام.

با تشکر

پاسخ:

بسمه تعالی

السلام علیکم

  • ۱-  مردم از اموال شخصی خود می پردازند.
  • ۲-  همین مردم در هر مورد به کمک نیازمندان می شتابند.
  • ۳-  با عظمت بودن مراقد مقدّسه از شعائر است و عبادت می باشد.
  • ۴-  در روایت آمده که در صدر اسلام پیشنهاد شد ستار کعبه را که قیمتی بوده بفروش برسد امیرالمؤمنین علیه السلام مانع شدند. و در زمان ما ستار خانه خدا خیلی قیمتی است که قابل وصف نیست، و با تشریفات خاصّی سالی یکبار بافته می شود.
  • ۵-  این سؤال هر چند به ظاهر بین شیعیان مطرح است ریشه وهّابی دارد.
  • ۶-  برای اداره امور زندگی فقرا در شریعت زکات جعل شده.
  • ۷-  هر چیزی در جای خود لازم است، شما پارک ها را، میادین ورزش را، ساختمان های ادارات را، جادّه ها را، دانشگاه ها و مدارس را… ملاحظه کنید، که خرج ضریح سیدالشهدا علیه السلام نسبت به یکی از آن ها چیزی نیست.
  • ۸. – ما در انتظار روزی هستیم که قبور ائمه بقیع علیهم السلام هم با عظمت هر چه تمامتر از اموال شخصی مردم در مقابل چشم و خشم دشمنان ساخته شود ان شاء الله.

دسته :  پاسخ به شبهات

دیدگاه ها